Pesse en Wijster bezegelen vriendschap door Pesse-Wijster-dag

Pesse en Wijster bezegelen vriendschap door Pesse-Wijster-dag ‘Ik zou net zo goed in Pesse als in Wijster kunnen wonen’

Pesse - Het is geen zeldzaamheid dat er tussen buurtclubs, die dicht bij elkaar liggen, een grote rivaliteit bestaat. Hoe anders is dat bij Pesse en Wijster. De dorpen zijn slechts vijf kilometer van elkaar verwijderd, maar hebben een uitstekende vriendschapsband. Er is al jaren een samenwerkingsverband bij de jeugdelftallen en het klikt tussen de clubs. Om die vriendschap te benadrukken werd zondag voor de vierde keer een Pesse-Wijster-dag gehouden. De derde en de eerste elftallen troffen elkaar en beide keren was Pesse winnaar.

Pesse-voorzitter Arend Steenbergen is blij met de goede band met buurtclub Wijster. ,,We hebben al jaren combinatieteams bij de jeugd. Door een tekort aan jeugdspelers bij beide clubs kun je toch elftallen in de benen houden en dat is veel waard. Als tweederde deel uit spelers van Pesse bestaat, wordt er in Pesse gespeeld. Is dit andersom dan wordt er in Wijster gespeeld. Het is niet echt een jeugdvereniging, maar zo kunnen we elkaar goed helpen.”  Het aangaan van een samenwerkingsverband bij de jeugd is uiteindelijk uit de nood geboren, maar de keuze voor elkaar was niet moeilijk. ,,De dorpen hebben sociale raakvlakken en de jeugd komt elkaar tegen in het weekend in het uitgaansleven en soms ook in werksituaties,” zegt Wijster-voorzitter Norman Hospers. ,,Het klikt gewoon goed tussen ons. Het contact is uitstekend en ik zou net zo goed in Pesse kunnen wonen als in Wijster. Voor het samenwerkingsverband was de binding tussen beide clubs er al. Er zijn geen drempels.” Een voorbeeld van de goede verstandhouding is het feit dat Frank Priet de overstap maakte van Wijster naar Pesse. Vorig jaar mocht hij nog niet voor het eerste elftal van Pesse uitkomen en speelde hij een heel seizoen in het tweede. Dit seizoen komt hij wel in het eerste van Pesse uit. ,,Wij hebben uiteraard aan zijn overstap meegewerkt,” zegt Hospers. ,,Je moet in de geest van een speler handelen. Hij is gewoon te goed voor het niveau van de vierde klasse en ik vind het mooi om te zien dat hij bij Pesse speelt in de tweede klasse. Dat heb ik liever dan dat hij bij Hoogeveen of HZVV speelt. Er is totaal geen rancune, hij rijdt na de wedstrijd waarschijnlijk met mij mee terug naar Wijster.” Zondag werd voor de vierde keer een Pesse-Wijster-dag gehouden, deze keer op het veld van Pesse. Meestal spelen drie seniorenelftallen en een damesteam van beide clubs tegen elkaar. Deze keer bleef het door omstandigheden beperkt tot de derde en eerste elftallen. Pesse 3 versloeg Wijster 3 met 7-5 en tweedeklasser Pesse 1 won met 4-1 van vierdeklasser Wijster 1. In de geest van de goede relatie en dezelfde clubkleuren speelde Pesse in een wit shirt en een groene broek en Wijster in een groen shirt en een witte broek. In de eerste helft was Pesse de veel betere ploeg en kreeg het legio kansen om een ruime zege te realiseren. Alsof het zo moest zijn in dit burenduel scoorde ex-Wijster-speler Frank Priet twee keer tegen zijn oude club. De eerste treffer viel na 22 minuten na een mooie pass van Ingmar Reinders, waarna Priet doelman Langenhorst passeerde en de bal in het lege doel schoof. De tweede maakte hij vlak voor rust. Na een voorzet van Sven Evenhuis tikte Langenhorst de bal voor de voeten van Priet, die de bal binnen tikte. De 2-0 ruststand was een zeer magere afspiegeling van de verhoudingen. Zo waren er kansen voor Marco Hartman, Frank Priet, Milan Kolen en Ezra Meijer, maar Pesse had het vizier nog lang niet op scherp staan. Ook mocht Wijster haar doelman Langenhorst dankbaar zijn, want hij verrichtte vele reddingen. Na rust met de nodige wisselingen bleef Pesse de veel betere ploeg, maar het aantal kansen nam sterk af. Wijster stond verdedigend beter en hield veel tegen. Drie minuten na rust scoorde Matthijs Veninga de 3-0 na een fraaie beweging, waarmee hij Langenhorst knap verschalkte. Het bleef een wedstrijd op een helft, maar Wijster gaf niet zo veel meer weg. De gasten deden drie minuten voor tijd zelfs iets terug na een counter, die door Milan Jelsma doeltreffend werd afgerond. Langs de lijn klonk er een gejuich bij enkele supporters van Wijster en ‘kampioenen’, schalde over het zonovergoten sportpark. De mooiste treffer bewaarde Pesse voor blessuretijd. Ingmar Reinders knalde de bal van zo’n twintig meter schitterend in de kruising. Het bleef nog lang gezellig voor de kantine van Pesse en men kijkt al uit naar de Wijster-Pesse-dag volgend jaar in Wijster.

Pesse-Wijster 4-1 (2-0) 22. Frank Priet 1-0, 42. Frank Priet 2-0, 48. Matthijs Veninga 3-0, 87. Milan Jelsma 3-1, 90. Ingmar Reinders 4-1. Scheidsrechter: Wenting.

Door Reinier de Boer - 30 augustus, 2022
Zaterdag 30 maart