0528 241 547 De Marke 4, 7933 RD Pesse
‘Ik dacht dat we na 2-1 door zouden drukken’

Pesse speelde vorige week tegen EMMS gelijk. Foto: Andre Weima Fotografie

‘Ik dacht dat we na 2-1 door zouden drukken'

Pesse heeft donderdagavond in het inhaalduel tegen mede-degradatiekandidaat Oerterp een zure, maar ook dure nederlaag geleden. Tien minuten voor tijd leek het gehavende Pesse op een kostbare 2-1 overwinning af te stevenen. Oerterp was na rust nog niet gevaarlijk geweest, maar benutte haar eerste kans na rust. Vlak voor tijd werd het nog erger voor de thuisclub, die de bal na een corner op knullige wijze in het doel zag eindigen: 2-3.

De ziekenboeg van Pesse begint al weer aardig vol te lopen. Na blessures van Jorn de Vries, Bennie van Dam, Patrick Poeste, Erwin Strijker, kwamen daar onlangs Marco Hartman, Nordin Prikken en Dennis van Wijk bij. Tot overmaat van ramp moest Sander Hartman in de wedstrijd tegen Oerterp afhaken wegens een blessure. Op een winderige, natte en koude donderdagavond werkte Pesse het inhaalduel met Oerterp op het kunstgrasveld af. De wedstrijd, die voor een handjevol liefhebbers werd gespeeld, was voor beide clubs van groot belang. Oerterp had voor de wedstrijd een punt meer dan Pesse, waardoor het voor Pesse zaak was dit duel te winnen, maar het liep anders. In de beginfase was de thuisclub wel meer in balbezit en liet Oerterp Pesse het spel maken om via snelle uitvallen er tussenuit te knijpen. Pesse was echter te slordig in de passing, waarbij de harde wind ook een rol gespeeld zal hebben. Na twintig minuten betekende de eerste kans voor de gasten de 0-1. Na een voorzet van links tikte doelman Ruben Waninge de bal voor de voeten van Dennis van Roeden, die dit buitenkansje koel verzilverde. Daarna bleef Pesse meer in balbezit, maar de betere kansen waren voor de gasten. Pesse had bijvoorbeeld geluk dat Martijn van Roeden de paal raakte. De linksbuiten Martijn van Roeden was een ware plaaggeest voor Pesse, want regelmatig ontstond er gevaar vanaf de linker kant. Pesse kreeg ook kansen. De eerste was na 25 minuten voor Matthijs Veninga, die op doelman Marco Heeroma strandde. Aan de andere kant wilde Milan Kolen opruimen, maar raakte daarbij het lichaam van Dennis van Roeden, waarna de bal rakelings naast rolde. Na ruim een half uur had Remmert Verbrugge de gelijkmaker op zijn schoen na een fraaie aanval. Niek Brinkman zette voor op Matthijs Veninga, die de inkomende Verbrugge lanceerde, maar de spits mikte naast. Kort daarna werd Pesse opnieuw opgeschrikt door een blessure, want Sander Hartman kon niet verder en werd vervangen door Jesse Evenhuis. Tot de rust kregen beide ploegen nog een goede kans. Dennis van Roeden kopte naast en Matthijs Veninga zag zijn inzet na een voorzet van de onverzettelijke Milan Kolen maar net naast gaan.

Tegenvaller voor thuisploeg

Na rust zocht Pesse onder slechte weersomstandigheden de gelijkmaker en die kwam na tien minuten. Niek Brinkman werd neergehaald en arbiter De Jonge wees naar de stip. Remmert Verbrugge verzilverde dit buitenkansje bekwaam met een fraaie knal in de linker bovenhoek. Pesse wilde meer en de beloning kwam na ruim een uur spelen. Bart Steenbergen speelde Niek Brinkman aan, die teruglegde op Ezra Meijer, die vanaf de rand van het strafschopgebied doelman Heeroma passeerde met een droge schuiver in de hoek. Pesse leek daarna de wedstrijd onder controle te hebben. Oerterp grossierde in foute passes en werd nauwelijks meer gevaarlijk. Pesse leek een kostbare 2-1 zege te gaan behalen, maar in de slotfase sloeg het onheil alsnog toe voor de thuisclub. Uit het niets kwam Oerterp op 2-2. Dennis van Roeden zag tussen enkele verdedigers van Pesse toch een klein gaatje en passeerde doelman Ruben Waninge. Dat was een flinke tegenvaller voor de thuisploeg, maar Matthijs Veninga had Pesse bijna weer kunnen laten juichen, maar hij schoot naast. Twee minuten voor tijd werd Pesse zelfs geen punt gegund. Na een corner van Martijn van Roeden vloog de bal via een Pesse-verdediger knullig in het doel. ,,We waren in de eerste helft slordig aan de bal, waardoor het allemaal net niet was,” zegt Pesse-trainer Harm Spijker. ,,Je komt dan ook nog eens met 0-1 achter. De tweede helft startten we goed, meer druk en snelheid in de passing. Dan komen we op 2-1 en had ik even het gevoel dat we konden doordrukken. De wedstrijd kantelde steeds meer in het voordeel van Oerterp en het laatste kwartier kwamen we steeds meer onder druk te staan. Oerterp heeft in die fase dan ook een beetje geluk nodig, maar weet daarmee dan wel twee keer te scoren.”

Pesse-Oerterp 2-3 (0-1)
20. Dennis van Roeden 0-1, 55. Remmert Verbrugge 1-1 (strafschop), 62. Ezra Meijer 2-1, 80. Dennis van Roeden 2-2, 88. Martijn van Roeden 2-3. Scheidsrechter: de Jonge. Geel: Waninge, Casander (Pesse), D. van Roeden (Oerterp). Toeschouwers: 50.
Pesse: Waninge; S. Evenhuis, Casander, M. de Vries, Kolen; S. Hartman (40. J. Evenhuis), Meijer, Brinkman; Veninga, Steenbergen (70. Van Slooten), Verbrugge.

Uitslag

Op 7 apr.