Familie Hoogeveen wint Gerrit Oortgiesen familietoernooi sv Pesse

Pesse - Het Gerrit Oortgiesen familietoernooi van sv Pesse is op Tweede Pinksterdag gewonnen door de familie Hoogeveen. In een spannende finale versloeg de familie Hoogeveen de familie Brinkman met 3-2. De families Drost en Reinders eindigden als derde. Onder stralende weersomstandigheden streden twintig ploegen met spelers van diverse clubs uit de regio Hoogeveen een sportieve strijd.

Het familietoernooi van sv Pesse is na twintig jaar een niet meer weg te denken voetbalevenement op Tweede Pinksterdag. Het toernooi is genoemd naar Gerrit Oortgiesen, die de man van het eerste uur was. Van de huidige organisatie waren Geran Bruinenberg en Nico Strijker ook van de partij tijdens het eerste toernooi. Het toernooi met ploegen van zeven spelers is uitgegroeid tot een succesvol en gezellig evenement waar voetballend Hoogeveen zich elk jaar weer tegenkomt. Het unieke is dat sommige teams bestaan uit spelers van eerste elftallen van verschillende clubs uit de regio Hoogeveen. Er deden spelers mee van vv Hoogeveen, HZVV, De Weide, Noordscheschut, Elim, Pesse en HHC. Voetbal verbroedert dus inderdaad en daar was het populaire familietoernooi een sprekend voorbeeld van. De deelnemende teams waren wel aan enkele regels gebonden. Van de zeven spelers moesten er minstens vijf familie van elkaar zijn. er mochten twee gastspelers meedoen en er moest minstens een dame in het veld staan. De minimum leeftijd was veertien jaar.

Vanaf 10.30 uur werd er begonnen in vier poules van vijf ploegen. Na de poulewedstrijden plaatsten de beste vijftien zich voor de volgende ronde, die in drie poules van vijf teams werd afgewerkt. De laatste vijf teams speelden ook in poules wedstrijden om de plaatsen 15 t/m 20. Na de tweede ronde plaatsten acht ploegen zich voor de kwartfinale, waarna de halve finale en de finale volgden. Titelverdediger familie Otten met onder andere Marco Hartman, Sander Hartman, Bram Otten en Mannie Otten van sv Pesse konden hun titel niet prolongeren en reikten tot de kwartfinale. De familie Hoogeveen ontpopte zich al vroeg als titelkandidaat met Tim Mulder, Finn Hoogeveen, Mats Hoogeveen van HZVV, Jasper Strijker van De Weide en Milan Ronkes van Alcides. Op weg naar de halve finale verloor de ploeg in de voorronde slechts een keer. In de kwartfinale bood de familie van Slochteren taai weerstand, maar moest zich toch met 4-1 gewonnen geven. De familie Reinders met Ingmar en Torsten van sv Pesse en Twan van HHC bereikte ook de halve finale. Daarin trof het de familie Brinkman met een hoog sv Pesse gehalte. In dat team speelden o.a. Robin Zinger, Robin Okken, Niek en Ruben Brinkman en Len ten Oever. De wedstrijd eindigde gelijk, waarna strafschoppen de beslissing brachten in het voordeel van de familie Brinkman, die daardoor de finale haalde. De andere halve finale ging tussen de families Hoogeveen en Drost, gehuld in shirts van sc Elim. De familie Hoogeveen won met moeite met 1-0 en bereikte ook de finale. Drost en Reinders werden gedeeld derde.

De finale Hoogeveen-Brinkman vormde een aantrekkelijke apotheose van het geslaagde toernooi.
In de poulewedstrijden had Brinkman nog met 1-0 van Hoogeveen gewonnen, maar deze keer was het andersom. Hoogeveen kwam op een 2-0 voorsprong door treffers van Tim Mulder en Mats Hoogeveen. Brinkman kwam terug via een fraaie treffer van Robin Okken, maar Jasper Strijker vergrootte de marge weer tot twee. Toch werd het nog spannend toen Ruben Brinkman 3-2 scoorde. Verder liet de familie Hoogeveen het niet komen en won ‘de beker met de grote oren’. Daarna barstte het feest los en kon de organisatie zeer tevreden zijn over het verloop van het twintigste Gerrit Oortgiesen familietoernooi.

Bij de foto: De familie Hoogeveen won het Gerrit
Oortgiesenfamilietoernooi. (foto: sv Pesse)

Door Reinier de Boer - 24 mei, 2024
Op het moment staan er geen wedstrijden gepland.