Blessurevrij starten aan het nieuwe seizoen bij SV Pesse

Voetbal Vandaag helpt de gezelligste club van Drenthe, SV Pesse, aan een seizoenstart zonder blessures. In dit artikel staan een aantal eenvoudige tips die ervoor zorgen dat jullie goed voorbereid het veld op gaan.

We kijken terug op een voetbalseizoen dat op zijn minst de titel teleurstellend verdient. Die conclusie heeft niets te maken met jullie inzet, maar is veroorzaakt door de Corona pandemie en de daarbij bedachte regels.

Doordat we onze favoriete sport voor ons gevoel een eeuwigheid niet hebben kunnen beoefenen, bracht de afgelopen periode voor velen een tijd van minder bewegen en meer lichaamsgewicht met zich mee.

We stellen daarom voor om het vizier om morgen te zetten, een frisse blik naar de toekomst met beide ogen gericht op het aankomende seizoen.

‘Hardlopen is saai en volstrekt overbodig’

Als je de titel van deze alinea leest, ben je het daar dan mee eens of juist niet? Natuurlijk is hardlopen niet per definitie saai, al beleven we meer plezier aan het spelen van een voetbalwedstrijd. Zou dat andersom zijn geweest, dan waren we nu hardlopers die in hun vrije tijd gaan voetballen.

Een gevolg van hardlopen of anders gezegd duurlopen, is een totaal andere belasting van de spieren dan bij voetbal het geval is. Door lange stukken op één tempo te lopen, train je de weefselstructuur zich anders te gedragen dan dat er gevraagd wordt tijdens een voetbalwedstrijd nodig is. Duurlopen geeft statistisch gezien zelfs een grotere kans op blessures.

Lopen is helemaal prima wanneer je dit aanpast op de voetbalsport. Voordat je echter een looppas inzet, dien je goed opgewarmd te zijn. Net zoals je gewend bent bij voetbal.

Om je spieren klaar voor actie te maken, begin je met een warming-up die minimaal vijf minuten duurt. Hierbij loop je in een rustig tempo. Eenmaal warm is het tijd om de spieren los te maken met stretches, waarbij je constant in beweging blijft.

Probeer tien keer je tenen aan te raken, zwaai met je benen en draai vervolgens je torso in beide richtingen.

Markeer vervolgens twee punten die tussen de 20 en 30 meter uit elkaar liggen. Dat kan met twee stenen, jassen, stokjes of bomen. Laat je fantasie gerust de vrije loop.

Sprint nu van het eerste naar het tweede punt, daar aangekomen dribbel je zijwaarts terug. Aangekomen bij het startpunt zet je opnieuw de sprint in en dribbel je daarna aan de andere zijde terug.

Zet voor de laatste keer een sprint in en dribbel dan zo snel als je kan achteruit terug naar het startpunt.

Wanneer je alleen aan het trainen bent kun je ervoor kiezen om de oefening tien keer achter elkaar te herhalen zonder daar tussenin een rustpauze te nemen.

Of neem een stopwatch mee en probeer je eigen persoonlijke record steeds te verbeteren. Het is ook leuk om de oefening in  wedstrijdvorm te doen met je zus, vader, de buurvrouw of een vriend. Herhaal de oefening twee tot drie keer per week gedurende de gehele zomer.

Voorzichtig juichen tijdens het EK voetbal op TV

Het is niemand ontgaan dat het EK 2020 inmiddels plaatsvindt in 2021. Hoe erg dat in eerste instantie ook leek, deze zomer staat in ieder geval bomvol met Europees voetbal op tv . We houden het maar op een geluk bij een ongeluk.

Laten we hopen dat onze Oranje Leeuwen een jaar aan extra voorbereiding weten om te zetten in veel goals, fraaie overwinningen en als het even meezit een finaleplek en de toernooiwinst. Dat wordt wel weer eens tijd na 33 jaar, toch?

Tijdens alle aankomende hoogtepunten kun je terwijl je zelf niet op het veld staat, toch een blessure oplopen. Dat gebeurt meestal bij momenten van onoplettendheid. Let goed op bij het opspringen van de bank.

Moet je een warming-up doen om veilig voetbal in je woonkamer te kunnen kijken? Natuurlijk niet. Doe je dit wel, vergeet ons dan niet een video door te sturen. Het kan tenslotte geen kwaad.

Een serieuzer advies is deze zomer goed in beweging te blijven en je bewust te zijn van je sport door een degelijke warming-up te houden voorafgaand aan fysiek inspanning. We willen jullie tenslotte allemaal verwelkomen het nieuwe seizoen op het punt van beginnen staat.

Tot dat moment, wensen we iedereen een heerlijke en sportieve zomer.

Door Corian Casander - 02 juni, 2021
Zondag 28 april